Egy lelkiségben több szempontból is fontos, ha egy hozzá kötődő személyt boldoggá avatnak: jelzi az Egyház figyelmét, a közösség erejét, a hívek imádságát. Ismét az afrkai földrész közvetíti hozzánk egyik papjának életpéldáját: Simon Mpeke atya a Jesus Caritas papi ág révén kapcsolódott Foucauld atya lelki családjához.
***
A leginkább Baba (jelentése: papa) Simon néven
ismert kameruni pap 1906-ban született Batombéban. Egyike volt azon
nyolc papnak, akiket elsőként szenteltek fel Kamerunban 1935-ben.
2009-es kameruni látogatása során XVI. Benedek már előre példaként
állította Baba Simont a papság elé, mint olyan embert, akinek tettei „a
szent életre ösztönöznek”.
„Még az ördög ügyvédje sem tudna kifogást
találni Baba Simon életében, annyira az Evangélium tanításai szerint
élt” – mondta róla a francia fidei donum pap, Grégoire Cador, aki 1992
óta Kamerunban dolgozik, és a Maroua-Mokolo egyházmegyében Simon Mpeke
boldoggá avatásának ügyét egyengeti.
A leginkább Baba (jelentése:
papa) Simon néven ismert kameruni pap 1906-ban született Batombéban.
Francia spiritánus atyák keresztelték meg 1918-ban, a Simon nevet a
keresztségben vette fel. Először tanár volt, majd 1924-ben beiratkozott a
yaoundéi kisszemináriumba. „Már megkeresztelkedése előtt is Isten
embere volt” – mondta el Cador atya Baba Simonról, aki egyike volt azon
nyolc papnak, akiket elsőként szenteltek fel Kamerunban 1935-ben.
A
felszentelése utáni első években a Douala New Bell plébánia káplánja,
majd plébánosa volt. Nagyon aktív emberként emlékeznek vissza rá, aki
élesen szembehelyezkedett a tradicionális vallásokkal. 1953-ban
csatlakozott a Jézus Testvérei Világi Intézethez, majd a Jézus Karitász
Papi Unió alapítóinak egyike, és a szervezet afrikai részlegének első
vezetője lett.
1959-ben a kirdi népcsoport körében telepedett le
Tokombérében, a Maroua-Mokolo egyházmegyében. A pogánynak tartott, és a
többi nép által megvetett kirdik között Baba Simon is puritán
szegénységben élt. A nyomor felszámolásáért küzdött, miközben szeretete
és imái segítségével hirdette az Igét. „Rávilágított, hogy Isten ott van
a kirdik hagyományaiban is, és e népcsoport védelmezőjévé vált” –
folytatta Cador atya. Baba Simon 1975. augusztus 13-án halt meg
Batombéban, távol Tokombérétől, pedig azt szerette volna, ha ott temetik
el.
Boldoggá avatásának ügyét halála után húsz évvel Philippe
Stevens, Maroua-Mokolo püspöke indította el. Az eljárás egyházmegyei
szakaszai idén májusban lezárult. A dosszié most már a Szentté Avatási
Ügyek Római Kongregációjánál van, akik ellenőrzik az összegyűjtött
anyagok hitelességét, majd felelőst neveznek ki. A felelős dolga lesz
igazolni Baba Simon tetteinek kiemelkedő értékét.
2009-es
kameruni látogatása során XVI. Benedek már előre példaként állította
Baba Simont a papság elé, mint olyan embert, akinek tettei „a szent
életre ösztönöznek”. A pápa Africae munus kezdetű, az Afrika Szinódus
után kelt apostoli buzdításában pedig arra biztat, hogy „ismerjük fel az
Evangélium afrikai hirdetőiben azokat, akik szentté avatásra méltók, és
pedig nem csupán az afrikai szentek számának növeléséért, hanem annak
érdekében is, hogy minél többen tudjanak közbenjárni Istennél az afrikai
kontinensért.”
Forrás: Magyar Kurír
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése